Effectieve didactiek voor de onderwijsassistent, leerkrachtondersteuner of PM-er 2e optie

Effectieve didactiek voor de onderwijsassistent, leerkrachtondersteuner en pedagogisch medewerker

Deze training wordt twee keer gegeven in de academie 1ste optie op woensdag en donderdag, 2e optie op maandag en dinsdag.

Het onderwijs is continu in ontwikkeling. Zo wordt onderwijs steeds digitaler en wordt het onderwijs steeds meer gericht op het individu. Alles om kinderen beter onderwijs te bieden, in een passende leeromgeving. Als onderwijsassistent, pedagogisch medewerker of leraarondersteuner is het belangrijk om ook met deze innovaties en ontwikkelingen mee te gaan. Nieuwe vaardigheden aanscherpen, of ontwikkelen, ten einde een betere leerervaring voor de kinderen te kunnen bieden. Bij deze training ligt de focus op jouw effectiviteit en het verhogen van jouw werkplezier, om de leerlingen zo succesvol mogelijk te ondersteunen in hun ontwikkeling, waarbij we jou voorzien van praktische kennis om nog meer impact te maken in de klas.

Training 1:

  • Wat is het belang van voorkennis activeren en hoe activeer ik deze bij al mijn leerlingen?
  • Wat is het belang van concrete doelen stellen? Hoe stel ik concrete doelen op en hoe geef ik feedback hierop en evalueer ik ze met de leerlingen? Hoe weet ik of het leerdoel die de leerkracht mij meegeeft uitvoerbaar is? Welke vragen kan ik de leerkracht hierover stellen?
  • Wat is het belang van de les voor de leerlingen en hoe deel ik dat?
  • Gezamenlijk voorbereiden van lesbegeleidingen van de volgende dag.
  • Communicatie en samenwerking met de leerkracht.

 

Training 2:

  • Het verschil tussen feitelijke en procedurele leerstof wordt verteld waardoor de medewerker bewust wordt welke techniek hij/zij toepast tijdens de instructie.
  • Gezamenlijk voorbereiden van lesbegeleidingen van de volgende dag.
  • De technieken controle van begrip, voordoen, uitleggen en modelen (hardop denken) komen aan de orde (de IK fase)
  • Communicatie en samenwerking met de leerkracht

 

Training 3:

  • Het belang van de overgang van de ik-wij-jullie-jij fases in de instructie komt aan bod met daarbij de begeleide inoefening (van zowel procedurele als feitelijke leerstof).
  • Het effect van herhalen.
  • Hoe kan ik coöperatieve werkvormen inzetten tijdens mijn begeleiding?
  • Herhalen en inoefenen.
  • Gezamenlijk voorbereiden van lesbegeleidingen van de volgende dag.
  • Communicatie en samenwerking met de leerkracht.

 

Basis van alle trainingen: focus op leren creëren en hoge verwachtingen hebben naar de leerlingen, waarbij je continu zo veel mogelijk leerlingen tegelijk activeert. Tijdens de trainingen is er veel interactie, staan de vragen vanuit de praktijk continu centraal en wordt er gezamenlijk voorbereid zodat het geleerde direct in de praktijk wordt meegenomen.

 

Data 2e optie:

  • maandag 25 oktober 9.00-11.30uur
  • dinsdag 26 oktober 9.00-11.30 uur
  • maandag 1 november 9.00-11.30 uur

Aansluitend aan de trainingen wordt gebruik gemaakt van E-learning voor alle deelnemers en zijn er drie netwerkbijeenkomsten georganiseerd onder leiding van Klaarr Onderwijsadvies.

 

 

Kosten: geen. Reserveren is verplicht. Annuleer je reservering wanneer je verhinderd bent.

Irma Jacet

Trainer

Datum

25-10-2021 - 01-11-2021

Tijd

09:00 - 11:30

Locatie

Nog niet bekend of online training

Welke collega's gaan er?

    Enkel zichtbaar voor ingelogde gebruikers.