Lezing: Eefje Teeuwisse – Versterk wat werkt!

Gastspreekster: Eefje Teeuwisse 

Wie herinnert zich niet de fantastische lezing van Luk Delwulf in 2016 over Talent. Wanneer ik terugdenk aan de minutenlange staande ovatie die ruim 400 SOPOH leerkrachten deze aimabele Vlaming na afloop gaven, overvalt mij nog steeds een golf van blije emotie. Inmiddels zijn wij een paar jaar verder en zijn er al zo’n 60 talentfluisteraars opgeleid. Binnenkort start een nieuwe groep van ruim 20 collega’s met de training.

Met de lezing van Luk Dewulf over Talentfluisteren in 2016 is binnen SOPOH iets moois en unieks in gang gezet. Erik en ik wilden daarom middels deze tweede inspiratiemiddag de ingeslagen weg van “Talentontwikkeling” voortzetten. Niet met een herhaling van het verhaal van Luk, maar met onderwerpen die nauw aansluiten bij zijn verhaal. 

Gastspreekster is dit keer Eefje Teeuwisse. Zij en Luk werken regelmatig in elkaars verlengde. Eefje vormt samen met Annechien Buurt “Take a step”( http://www.takeastep.nl ) Op hun site verwoorden zij het als volgt: 

We kunnen ontzettend veel leren van onze successen, maar weten deze bron van informatie vaak nog onvoldoende te benutten in de onderwijscontext. Leren en ontwikkelen gaat onbewust toch vaak over het wegwerken van tekortkomingen, in plaats van het uitbouwen van krachten. Terwijl juist dat laatste energie oplevert en verandering duurzaam maakt.

De focus van een waarderend leerproces ligt op het ontdekken en ontwikkelen van talenten die mensen in huis hebben, op de voortgang die zij maken in hun leerproces en op het vergroten van het plezier dat zij beleven aan leren. Het is een positieve, constructieve en onderzoekende manier van kijken naar mensen en hun ontwikkelpotentieel.

————————————————–

Lezing: Versterk wat werkt!

Eefje schrijft het volgende over haar lezing tijdens de inspiratiemiddag:

De afgelopen jaren is er meer aandacht gekomen voor een waarderende benadering binnen het onderwijs: door de aandacht te richten op wat goed werkt en te onderzoeken hoe je dat kunt versterken, worden leerprocessen niet alleen effectiever maar ook leuker. Lang werd gedacht dat we, zodra we weten wat niet goed gaat en waarom het juist daar misgaat, de sleutel in handen hebben om een situatie ten positieve te keren. Stromingen als de positieve psychologie, het oplossingsgericht werken, waarderend onderzoek en de sterke puntenbenadering dagen deze veronderstelling uit. Zij zetten juist het opsporen, onderzoeken en uitbouwen van werkzame elementen centraal. Natuurlijk ontstaat vanuit een probleem vaak een gevoel van urgentie om iets te veranderen. Je vindt de meest kansrijke oplossingsrichting echter niet in het grondig analyseren van het probleem. Om tot leren en ontwikkelen te komen is het effectiever om aandacht te hebben voor succeservaringen en te onderzoeken wat dit ons vertelt over wat we vaker, slimmer of handiger kunnen doen.

Tijdens mijn lezing maak ik op praktische en interactieve wijze duidelijk: 

  • wat de kern en kracht is van een waarderende benadering binnen het onderwijs;
  • wat het voor ons brein moeilijk maakt om aandacht te hebben voor onze successen en hiervan te leren; 
  • wat we samen kunnen doen om het welbevinden, de motivatie en het talent van niet alleen onze kinderen, maar ook onze leerkrachten op school te versterken. 

 

 

In verband met bestellen van stoelen en catering is inschrijven per onderdeel verplicht.

Deze middag staat ook open voor onze collega’s van Spaarnesant. Bij meer belangstellenden dan het aantal beschikbare plaatsen hebben Sopoh collega’s voorrang. Je krijgt in dat geval bericht. 

 

Eefje Teeuwisse

Eefje Teeuwisse

Spreekster

Datum

07-02-2019

Tijd

16:00 - 17:00

Locatie

De Octopus

Welke collega's gaan er?

    Enkel zichtbaar voor ingelogde gebruikers.