Marcel Schmeier Effectief Rekenen: Het belang van automatiseren

Effectief rekenonderwijs: Het belang van automatiseren

Het belang van automatiseren
• Je kunt het belang van geautomatiseerde rekenkennis beschrijven.
• Je beschikt over werkvormen en materialen om het automatiseren vorm te geven in je rekenlessen.
• Je kunt de samenhang omschrijven tussen oefenen en inzicht.
• Je kunt beschrijven hoe je controleert in welke mate leerlingen rekenkennis geautomatiseerd hebben.

Boek Effectief rekenonderwijs op de basisschool

Deze cursus verbindt de theorie met de praktische toepassing in de klas en is een verdieping en aanvulling op het boek ‘Effectief rekenonderwijs op de basisschool’ dat veel aandacht kreeg in de media (Artikel in de Trouw: Sommen stampen) en in de top 10 van best verkochte onderwijsboeken van 2017 staat (Wij-leren.nl).

Deze scholing gaat uit van goede rekeninstructie als basis voor rekensucces en -plezier bij leerlingen. Er is veel aandacht voor stapsgewijze instructie, vaste oplossingsprocedures met uitgewerkte voorbeelden en expliciete directe instructie (EDI) met veel oefenen en feedback.

Op de bijbehorende website effectiefrekenonderwijs.nl zijn samenvattingen en materialen gratis te downloaden.

Warm aanbevolen

Het boek laat je constant denken: ‘Doe ik het goede?’ – Bertus Meijer, Onderwijsenzo.

Het boek geeft heldere adviezen voor effectieve rekenlessen en rekent af met rekenmythes– Prof. dr. Anna Bosman, Radboud Universiteit Nijmegen.

Onderwijs als onderwerp van wetenschappelijk onderzoek. Met voldoening kan ik vaststellen dat dit uitgangspunt in dit boek wordt gehanteerd. Het boek onderwijst de onderwijzers. – Gerard ’t Hooft, Nobelprijs voor de natuurkunde, 1999.

Data: woensdag 2 juni 2021 van 14.30-17.30

Locatie:  De Octopus

 

Inschrijven is verplicht.

Deelnamekosten: geen (is opgenomen in SOPOH aanbod).

Maximaal 40 deelnemers.

 

Marcel Schmeier

Marcel Schmeier

Trainer

Marcel Schmeier is onderwijsadviseur, auteur en bevoegd leerkracht basisonderwijs. Hij heeft ruime ervaring als leerkracht en intern begeleider in het speciaal en regulier basisonderwijs. Hij weet als geen ander de theorie op een inspirerende wijze te vertalen naar de dagelijkse praktijk in de klas: “Werken aan onderwijskwaliteit doe je door het primaire proces te verbeteren: het lesgeven, en dan met name de instructie.” Marcel is bekend van de onderwijsbestsellers ‘Expliciete Directe Instructie: tips en technieken voor een goede les’ en ‘Effectief rekenonderwijs op de basisschool’.

Datum

02-06-2021

Tijd

14:30 - 17:30

Locatie

De Octopus

Welke collega's gaan er?

    Enkel zichtbaar voor ingelogde gebruikers.