Marcel Schmeier Effectief Rekenen: Context- en verhaalsommen
Effectief rekenonderwijs: verhaal- en contextsommen
Niveau: de cursus is bedoeld als basiscursus en is een aanvulling op het hoofdstuk uit het boek ‘effectief rekenonderwijs’ dat deelnemers vooraf lezen. (Eventueel zelf aan schaffen of via school)
Het onderwijzen van contextopgaven vraagt om een andere aanpak dan instructie over de rekenbewerkingen zoals optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen. Hoe zorg je dat jouw leerlingen ook deze complexe contextopgaven goed maken? In deze cursus leer je welke vaardigheden nodig zijn voor het goed oplossen van verhaalsommen en maak je kennis met het Vierstapmodel als didactisch instrument om verhaalsommen mee te onderwijzen.
Boek Effectief rekenonderwijs op de basisschool
Deze cursus verbindt de theorie met de praktische toepassing in de klas en is een verdieping en aanvulling op het boek ‘Effectief rekenonderwijs op de basisschool’ dat veel aandacht kreeg in de media (Artikel in de Trouw: Sommen stampen) en in de top 10 van best verkochte onderwijsboeken van 2017 staat (Wij-leren.nl).
Warm aanbevolen
Het boek laat je constant denken: ‘Doe ik het goede?’ – Bertus Meijer, Onderwijsenzo.
Het boek geeft heldere adviezen voor effectieve rekenlessen en rekent af met rekenmythes. – Prof. dr. Anna Bosman, Radboud Universiteit Nijmegen.
Onderwijs als onderwerp van wetenschappelijk onderzoek. Met voldoening kan ik vaststellen dat dit uitgangspunt in dit boek wordt gehanteerd. Het boek onderwijst de onderwijzers. – Gerard ’t Hooft, Nobelprijs voor de natuurkunde, 1999.
Data: woensdag 23 november 2022 van 15.00-18.00 uur
Locatie: De Optimist
Inschrijven is verplicht.
Deelnamekosten: geen (is opgenomen in Floreer aanbod).
Maximaal 40 deelnemers.

Marcel Schmeier
Trainer
Marcel Schmeier is onderwijsadviseur, auteur en bevoegd leerkracht basisonderwijs. Hij heeft ruime ervaring als leerkracht en intern begeleider in het speciaal en regulier basisonderwijs. Hij weet als geen ander de theorie op een inspirerende wijze te vertalen naar de dagelijkse praktijk in de klas: “Werken aan onderwijskwaliteit doe je door het primaire proces te verbeteren: het lesgeven, en dan met name de instructie.” Marcel is bekend van de onderwijsbestsellers ‘EDI 2.0: tips en technieken voor een goede les’ en ‘Effectief rekenonderwijs op de basisschool’ en ‘Bordwerk en aantekeningen’.
Datum
23-11-2022
Tijd
15:00 - 18:00
Locatie
De Optimist
Welke collega's gaan er?
-
Enkel zichtbaar voor ingelogde gebruikers.