Selecteer een pagina

HET FUTURE FESTIVAL

Future Festival

Grote podium (1)
Silo (2)
Kas (10)
Kas (11)
Kas (13)
Kas (18)
Kas (16)
Kas (3)
Kas (7)
Kas (4)
Kas (12)
Kas (8)
Kas (15)
Kas (20)
Kas (6)
Kas (14)
Kas (17)
Kas (22)
Kas (21)
Kas (19)
Verzamelplek (23)
Verzamelplek (23)
verzamelplek (24)
Verzamelplek (23)
09:00
09:30
10:00
10:30
11:00
11:30
12:00
12:30
13:00
13:30
14:00
14:30
15:00
15:30
Ruud Veltenaar: Stop stealing dreams
10:00 - 11:00
<p>Ruud Veltenaar: Stop stealing dreams</p>

Waar gaan we naar toe in de toekomst?

De levensverwachting voor de huidige generatie ligt rond de 100 jaar en hun kleinkinderen worden 125+. Wat willen wij hen leren en meegeven om een lang en gelukkig leven te kunnen te leiden, in een wereld die in rap tempo diepgaand verandert? Sluit het huidige onderwijs nog wel aan op de toekomst en leren wij onze kinderen de juiste dingen? De frustraties en weerstand tegen het bestaande systeem nemen toe en niet alleen onder studenten, die zelf school opnieuw aan het uitvinden zijn. Elk mens is uniek en onder de juiste omstandigheden creatief en intelligent. Hoe vinden en ontwikkelen we het meesterschap in elk kind? Hoe ontketenen we de passie, zodat we intrinsiek gemotiveerd een leven lang willen blijven leren? We moeten stoppen met het breken van de creativiteit en passie van onze kinderen in de lente van hun leven. De focus van het onderwijs moet gericht worden op de ontwikkeling van de innerlijke wereld en zorgen voor aansluiting op de toekomst van de externe (systeem)wereld.

Ruud Veltenaar: napraatsessie
11:15 - 12:15
<p>Ruud Veltenaar: napraatsessie</p>
Waar gaan we naar toe in de toekomst?

De levensverwachting voor de huidige generatie ligt rond de 100 jaar en hun kleinkinderen worden 125+. Wat willen wij hen leren en meegeven om een lang en gelukkig leven te kunnen te leiden, in een wereld die in rap tempo diepgaand verandert? Sluit het huidige onderwijs nog wel aan op de toekomst en leren wij onze kinderen de juiste dingen? De frustraties en weerstand tegen het bestaande systeem nemen toe en niet alleen onder studenten, die zelf school opnieuw aan het uitvinden zijn. Elk mens is uniek en onder de juiste omstandigheden creatief en intelligent. Hoe vinden en ontwikkelen we het meesterschap in elk kind? Hoe ontketenen we de passie, zodat we intrinsiek gemotiveerd een leven lang willen blijven leren? We moeten stoppen met het breken van de creativiteit en passie van onze kinderen in de lente van hun leven. De focus van het onderwijs moet gericht worden op de ontwikkeling van de innerlijke wereld en zorgen voor aansluiting op de toekomst van de externe (systeem)wereld.

Lucht in onderwijzen en leiderschap
12:45 - 13:45
Toekomstgericht leiderschap

Als je het beste uit jezelf haalt, dan breng je het beste in anderen naar boven! Je kunt onderwijzen en leidinggeven alleen doen zoals je zelf bent! In woord en beeld deel ik mijn visie op toekomstbestendig onderwijs. Ik verklap alvast de 5 tips die ertoe doen om met lucht en vertrouwen, met een stevige houdbaarheidsdatum, het onderwijs van de toekomst mede vorm te geven. Ik eindig dan met een tienpuntenkansplan, out of the Els box, om de barricades op te gaan met de vraag; Hoe genereren we structurele waardering en verandering? De rode draad van de workshop in 5 tips 1 Omarm de twijfel tenzij het een olifant is 2 Organiseer je eigen feedback en tegenspraak 3 Wees matig erkenningbehoeftig, ontsokkel ook jezelf 4 Ga spelen. Geef in onderwijs en in eigen leraar en leiderschap het vrije kind plus gedrag de ruimte 5 Lach om jezelf en relativeer jezelf. Els Markink, opleider van schoolleiders

Lucht in onderwijzen en leiderschap
14:00 - 15:00
Toekomstgericht leiderschap

Als je het beste uit jezelf haalt, dan breng je het beste in anderen naar boven! Je kunt onderwijzen en leidinggeven alleen doen zoals je zelf bent! In woord en beeld deel ik mijn visie op toekomstbestendig onderwijs. Ik verklap alvast de 5 tips die ertoe doen om met lucht en vertrouwen, met een stevige houdbaarheidsdatum, het onderwijs van de toekomst mede vorm te geven. Ik eindig dan met een tienpuntenkansplan, out of the Els box, om de barricades op te gaan met de vraag; Hoe genereren we structurele waardering en verandering? De rode draad van de workshop in 5 tips 1 Omarm de twijfel tenzij het een olifant is 2 Organiseer je eigen feedback en tegenspraak 3 Wees matig erkenningbehoeftig, ontsokkel ook jezelf 4 Ga spelen. Geef in onderwijs en in eigen leraar en leiderschap het vrije kind plus gedrag de ruimte 5 Lach om jezelf en relativeer jezelf. Els Markink, opleider van schoolleiders

Voorstelling Frans Wijngaarden en Ron Blaauw
15:00 - 16:00
Voorstelling Eigenaarschap
Maak jij werk van je dromen en een droom van je werk?

De voorstelling treedt ver buiten de comfortzone. Met eigenaarschap als sleutel voor professioneel succes! 'Loop niet weg voor je verantwoordelijkheden, maar neem initiatief en houd het initiatief. Houdt het resultaat voor ogen en leer daar waar nodig'. Laat ons je aan het denken zetten, je raken en inspireren om werk te maken van je dromen en een droom te maken van je werk. Frans Wijngaarden, auteur van het boek 'Eigenaarschap', en gitarist Ben Blaauw nemen je mee op een reis langs de verschillende aspecten van eigenaarschap.

Performance matters 
15:30 - 16:00
<p>Performance matters</p>

Maak jij werk van je dromen en een droom van je werk?

De voorstelling treedt ver buiten de comfortzone. Met eigenaarschap als sleutel voor professioneel succes! 'Loop niet weg voor je verantwoordelijkheden, maar neem initiatief en houd het initiatief. Houdt het resultaat voor ogen en leer daar waar nodig'. Laat ons je aan het denken zetten, je raken en inspireren om werk te maken van je dromen en een droom te maken van je werk. Frans Wijngaarden, auteur van het boek 'Eigenaarschap', en gitarist Ben Blaauw nemen je mee op een reis langs de verschillende aspecten van eigenaarschap;

Overtuigend luisteren
12:15 - 13:15
Overtuigend luisteren
Hoe word je overtuigender zonder hard te werken?

Waarom zou de ander open moeten staan voor jouw visie? Waarom verdien jij het om begrepen te worden?   Ieder mens heeft zijn eigen waarnemingen en perceptie. Daardoor is je eigen wereldbeeld gekleurd. Zo geven wij ook onze eigen kleuring aan de mening, argumenten en het gedrag van de ander.

Deze filters zijn er ook andersom en daarom is het vaak lastig om te overtuigen wanneer de ander niet lijkt open te staan. Om ervoor te zorgen dat de ander ontvankelijk is voor jouw standpunt, is goed luisteren essentieel. De overtuigende luisteraar krijgt namelijk een schat aan informatie en inzichten. Dat brengt ons verder.   Hoe doe je dat? De belangrijkste communicatieve inzichten en praktische tips hiervoor krijg je in dit seminar. Marc van Katwijk is trainer, coach en auteur en neemt je een uur lang mee in de universele waarden rondom het thema overtuigingskracht.  

De belangrijkste opbrengsten van dit seminar zijn:

  • Je komt sneller tot de kern
  • Je weet wat de ander nodig heeft om jou te kunnen begrijpen
  • Je komt geloofwaardiger over in lastige situaties
  • Je bereikt meer met minder energie
  • Je bent overtuigender

Tot 22 november. Zie ik je daar?

Lucht in onderwijzen en leiderschap
12:15 - 13:15
Toekomstgericht leiderschap
Verkorte cursus onderwijzen en leiding geven

Als je het beste uit jezelf haalt, dan breng je het beste in anderen naar boven! Je kunt onderwijzen en leidinggeven alleen doen zoals je zelf bent! In woord en beeld deel ik mijn visie op toekomstbestendig onderwijs. Ik verklap alvast de 5 tips die ertoe doen om met lucht en vertrouwen, met een stevige houdbaarheidsdatum, het onderwijs van de toekomst mede vorm te geven. Ik eindig dan met een tienpuntenkansplan, out of the Els box, om de barricades op te gaan met de vraag; Hoe genereren we structurele waardering en verandering? De rode draad van de workshop in 5 tips 1 Omarm de twijfel tenzij het een olifant is 2 Organiseer je eigen feedback en tegenspraak 3 Wees matig erkenningbehoeftig, ontsokkel ook jezelf 4 Ga spelen. Geef in onderwijs en in eigen leraar en leiderschap het vrije kind plus gedrag de ruimte 5 Lach om jezelf en relativeer jezelf. Els Markink, opleider van schoolleiders

Overtuigend luisteren
13:30 - 14:30
Hoe word je overtuigender zonder hard te werken?

Waarom zou de ander open moeten staan voor jouw visie? Waarom verdien jij het om begrepen te worden?   Ieder mens heeft zijn eigen waarnemingen en perceptie. Daardoor is je eigen wereldbeeld gekleurd. Zo geven wij ook onze eigen kleuring aan de mening, argumenten en het gedrag van de ander.

Deze filters zijn er ook andersom en daarom is het vaak lastig om te overtuigen wanneer de ander niet lijkt open te staan. Om ervoor te zorgen dat de ander ontvankelijk is voor jouw standpunt, is goed luisteren essentieel. De overtuigende luisteraar krijgt namelijk een schat aan informatie en inzichten. Dat brengt ons verder.   Hoe doe je dat? De belangrijkste communicatieve inzichten en praktische tips hiervoor krijg je in dit seminar. Marc van Katwijk is trainer, coach en auteur en neemt je een uur lang mee in de universele waarden rondom het thema overtuigingskracht.  

De belangrijkste opbrengsten van dit seminar zijn:

  • Je komt sneller tot de kern
  • Je weet wat de ander nodig heeft om jou te kunnen begrijpen
  • Je komt geloofwaardiger over in lastige situaties
  • Je bereikt meer met minder energie
  • Je bent overtuigender

Tot 22 november. Zie ik je daar?

Kunskapsskolan: Gepersonaliseerd onderwijs
11:15 - 12:00
<p>Kunskapsskolan: Gepersonaliseerd onderwijs</p>

Samen met leerlingen het verschil maken, zodat zij het beste uit zichzelf halen. Dat is het doel van gepersonaliseerd onderwijs. Daar is ongelijk onderwijs voor nodig, zodat de leerling bij elk vak de tijd en aandacht kan geven die nodig is. Vandaar de stelling: gelijke kansen via ongelijk onderwijs.

Gepersonaliseerd onderwijs geïnspireerd op Kunskapsskolan vind je op zo’n 60 Nederlandse scholen. Het komt van oorsprong uit Zweden. Daar zijn bijna 40 Kunskapsskolan scholen actief, met meer dan 20 jaar ervaring en uitstekende resultaten. Een bewezen aanpak dus, toegepast in ons Nederlandse systeem.

Kunskapsskolan: Gepersonaliseerd onderwijs
12:15 - 13:00
<p>Kunskapsskolan: Gepersonaliseerd onderwijs</p>

Samen met leerlingen het verschil maken, zodat zij het beste uit zichzelf halen. Dat is het doel van gepersonaliseerd onderwijs. Daar is ongelijk onderwijs voor nodig, zodat de leerling bij elk vak de tijd en aandacht kan geven die nodig is. Vandaar de stelling: gelijke kansen via ongelijk onderwijs.

Gepersonaliseerd onderwijs geïnspireerd op Kunskapsskolan vind je op zo’n 60 Nederlandse scholen. Het komt van oorsprong uit Zweden. Daar zijn bijna 40 Kunskapsskolan scholen actief, met meer dan 20 jaar ervaring en uitstekende resultaten. Een bewezen aanpak dus, toegepast in ons Nederlandse systeem.

Sopoh’s internationale school
13:30 - 14:15
<p>Sopoh’s internationale school</p>

De ‘journey’ van Sopoh’s eerste internationale school, Optimist International School (OIS)

In deze workshop laten teamleden van OIS de ontwikkeling zien van een start-up school tot een school die zo’n 200 leerlingen heeft gehad de afgelopen 2 jaren en onlangs door de Inspectie een parel is genoemd wat betreft onderwijskwaliteit. Hoe ziet het taalprogramma eruit met meer dan 50 procent van de kinderen die de voertaal (Engels) niet of nauwelijks spreken en waarbij alle leerlingen meertalig zijn? Wie zijn onze ouders, kinderen en ons team? Hoe gaan wij om met constante instroom en uitstroom van leerlingen in alle groepen? Hoe plannen en onderwijzen onze leerkrachten op basis van leerlijnen, zonder methodes maar wel met resources en een repertoire aan activiteiten? Hoe doen wij PR?

IPC
14:30 - 15:15
<p>IPC</p>

Leren met het IPC-curriculum.

Het International Primary Curriculum (IPC) werkt met units, een overkoepelend thema waarin alle vakken op een creatieve manier aan bod komen. Alles is erop gericht dat kinderen actief zijn in hun leren en leren denken vanuit verschillende invalshoeken. Teamleden van Optimist International School (OIS) laten zien hoe units verlopen, vanuit een inspirerende opening, kennisoogst, ‘the big picture’, onderzoeksactiviteiten tot een afsluiting en het vieren van de leeropbrengst. Wij demonstreren hoe wij er met IPC voor zorgen dat leerlingen volop hun eigen talenten ontdekken en werken aan persoonlijke doelen, waarde(n)vol leren: zoals respect, doorzettingsvermogen, samenwerking, communicatie. IPC werkt met heldere doelen, hoge verwachtingen en succescriteria in de vorm van rubrics en niveaus van beheersing. Wij laten zien hoe wij daarmee het leren zichtbaar maken. OIS gebruikt het Engelse IPC, wat grotendeels ook beschikbaar is in het Nederlands.

Formatief leren op Kaj Munkcollege
11:15 - 12:00
<p>Formatief leren op Kaj Munkcollege</p>

De leerling aan het stuur van zijn eigen ontwikkeling, zonder cijfers?

De leerling aan het stuur van zijn eigen ontwikkeling, zonder cijfers?

Dat klinkt mooi, maar hoe maak je leren en ontwikkeling zichtbaar met zo min mogelijk cijfers en hoe breng je de wereld de school in en de leerling de wereld in? Het Kaj Munk College daagt de leerling uit om o.a. tijdens projectonderwijs oplossingen te bedenken voor problemen uit de ‘echte’ wereld. We volgen leerlingen voor een deel formatief gekoppeld aan leerdoelen en succescriteria. We vragen leerlingen te reflecteren tijdens zogenaamde Leerling-Ouder-School-gesprekken en zelf te komen met oplossingen. Dit helpt om de leerling regie te laten houden op zijn eigen leerproces.

Hoe we dat doen, wat de successen en valkuilen zijn m.b.t. projectonderwijs en formatief leren, dat vertellen onze leerlingen (met een beetje hulp van ons) u heel graag.

Formatief leren op Kaj Munkcollege
12:15 - 13:00
<p>Formatief leren op Kaj Munkcollege</p>

De leerling aan het stuur van zijn eigen ontwikkeling, zonder cijfers?

De leerling aan het stuur van zijn eigen ontwikkeling, zonder cijfers?Dat klinkt mooi, maar hoe maak je leren en ontwikkeling zichtbaar met zo min mogelijk cijfers en hoe breng je de wereld de school in en de leerling de wereld in? Het Kaj Munk College daagt de leerling uit om o.a. tijdens projectonderwijs oplossingen te bedenken voor problemen uit de ‘echte’ wereld. We volgen leerlingen voor een deel formatief gekoppeld aan leerdoelen en succescriteria. We vragen leerlingen te reflecteren tijdens zogenaamde Leerling-Ouder-School-gesprekken en zelf te komen met oplossingen. Dit helpt om de leerling regie te laten houden op zijn eigen leerproces.

Hoe we dat doen, wat de successen en valkuilen zijn m.b.t. projectonderwijs en formatief leren, dat vertellen onze leerlingen (met een beetje hulp van ons) u heel graag.

Vernieuwingsschool: Herbert’s Visser eXplore
13:30 - 14:15
<p>Vernieuwingsschool: Herbert’s Visser eXplore</p>

Sinds 2018 biedt het HVC de nieuwe stroom ‘Herbert Vissers eXplore’ (HVX) aan. Het gaat om een brede klas waarin leerlingen met een advies van vmbo kader tot en met vwo het best passende diploma halen en tegelijkertijd willen bouwen aan eigenwaarde en saamhorigheid. De leerroute is aan het begin door een enthousiast team stevig vormgegeven en aan de ontwikkeling werkt hetzelfde team nog elke dag door.

Wij willen graag de kans pakken om, als je geïnteresseerd bent, je meer hierover te vertellen. Niet alleen over HVX als klas zelf, maar vooral ook over hoe je het ontwikkelt: de rol van onderwijstheorieën, onderzoek, netwerken van vernieuwingsscholen en praktijkervaring. Hierbij pakken we meest recente focus op de bovenbouw als hoofdonderwerp.

Workshopleiders: Evert-Jan Oppelaar en Uldrik Speerstra

Techniekpromotie Basisonderwijs – Herbert Vissers College
14:30 - 15:15
<p>Techniekpromotie Basisonderwijs – Herbert Vissers College</p>>

Het HVC heeft vanuit een groot landelijk initiatief (Sterk Techniek) tijd en geld gekregen om o.a. wetenschap & techniekonderwijs op basisscholen verder op de kaart te gaan zetten. Wij willen scholen hierbij graag gaan ondersteunen en faciliteren. Hierbij moet je denken aan gastlessen op je school of bij ons vmbo, bedrijfsbezoeken of promotieactiviteiten. Dit doet het HVC gezamenlijk met Fioretti Hillegom en het Hoofdvaart College. Met deze activiteiten willen we ervoor zorgen dat op lange termijn de instroom in de technische profielen toeneemt. Dit helpt om de grote tekorten aan technisch personeel in de regio Haarlemmermeer terug te dringen. Ben je geïnteresseerd, dan gaan we graag met je in gesprek tijdens onze workshop. Workshopleiders: Jaimie Hooi en Uldrik Speerstra.

Van onderwijsvisie naar inrichtingsconcept
11:15 - 12:15
<p>Van onderwijsvisie naar inrichtingsconcept</p>

Hoe kun je de inrichting van je lokaal / school laten aansluiten bij je onderwijs(visie)?

Wij willen ervoor zorgen dat leerlingen, studenten, het onderwijsteam en het ondersteunende team in een inspirerende en duurzame omgeving kunnen leren, werken en ontplooien.

Rust in de school
11:45 - 12:45
<p>Rust in de school</p>

Steeds meer leerlingen hebben moeite met de drukte op en van school. Hierdoor komen ze

minder tot leren of zitten ze niet lekker in hun vel. Ook voor jezelf als leerkracht is het vaak

druk in de klas; Emoties, geluiden en de groepsdynamiek, het volle lesprogramma draaien en

de gesprekken met ouders. Iedere leerkracht kent ze wel de leerlingen van: ”Het zit er wel

in, maar het komt er niet uit.”

Rust in de school heeft een programma ontwikkeld, dat leerkrachten helpt om sneller te

signaleren en te herkennen waarom het leren niet lukt (randvoorwaarden)of waarom het

kind bepaald gedrag laat zien. Daarnaast geven wij tips en oefeningen, die klassikaal uit te

voeren zijn. Ook geven we tools om gesprekken met ouders hierover aan te gaan. We hopen

hiermee bij te dragen aan een veilige en stimulerende leeromgeving voor alle kinderen.

En meer rust voor de leerkrachten.

Want:

Alle kinderen gelijke kansen is voor ons ongelijk onderwijs.

Van onderwijsvisie naar inrichtingsconcept
12:15 - 13:15
<p>Van onderwijsvisie naar inrichtingsconcept</p>

Hoe kun je de inrichting van je lokaal / school laten aansluiten bij je onderwijs(visie)?

Wij willen ervoor zorgen dat leerlingen, studenten, het onderwijsteam en het ondersteunende team in een inspirerende en duurzame omgeving kunnen leren, werken en ontplooien.

WeDo 2.0 Techniek integreren in onderwijs
11:15 - 12:15
<p>WeDo 2.0 Techniek integreren in onderwijs</p>

Breng wetenschap tot leven met coderen en LEGO® Education WeDo 2.0

Breng coderen tot leven in je lessen met realistische uitdagingen die leerlingen aansporen vragen en oplossingen te ontdekken, te onderzoeken en te ontwerpen met behulp van de LEGO® stenen en codeeromgeving. 

Tijdens deze kennismakingsworkshop ga je aan de slag met WeDo 2.0, het pakket voor Wetenschap en Computational Thinking voor groep 5 en 6.  Je maakt kennis met een van de uitgewerkte projecten in het onderwijsmateriaal en ervaart hoe de LEGO stenen je helpen bij het begrijpen en onderzoeken van het onderwerp

WeDo 2.0 Techniek integreren in onderwijs
12:45 - 13:45
<p>WeDo 2.0 Techniek integreren in onderwijs</p>

Breng wetenschap tot leven met coderen en LEGO® Education WeDo 2.0

Breng coderen tot leven in je lessen met realistische uitdagingen die leerlingen aansporen vragen en oplossingen te ontdekken, te onderzoeken en te ontwerpen met behulp van de LEGO® stenen en codeeromgeving. 

Tijdens deze kennismakingsworkshop ga je aan de slag met WeDo 2.0, het pakket voor Wetenschap en Computational Thinking voor groep 5 en 6.  Je maakt kennis met een van de uitgewerkte projecten in het onderwijsmateriaal en ervaart hoe de LEGO stenen je helpen bij het begrijpen en onderzoeken van het onderwerp

WeDo 2.0 Techniek integreren in onderwijs
14:00 - 15:00
<p>WeDo 2.0 Techniek integreren in onderwijs</p>

Breng wetenschap tot leven met coderen en LEGO® Education WeDo 2.0

Breng coderen tot leven in je lessen met realistische uitdagingen die leerlingen aansporen vragen en oplossingen te ontdekken, te onderzoeken en te ontwerpen met behulp van de LEGO® stenen en codeeromgeving. 

Tijdens deze kennismakingsworkshop ga je aan de slag met WeDo 2.0, het pakket voor Wetenschap en Computational Thinking voor groep 5 en 6.  Je maakt kennis met een van de uitgewerkte projecten in het onderwijsmateriaal en ervaart hoe de LEGO stenen je helpen bij het begrijpen en onderzoeken van het onderwerp

Mindsetmovers 
12:00 - 13:00
<p>Mindsetmovers </p>

Een andere kijk op bewegen en bewegingsactiviteiten. 

Mindsetmovers gelooft in bewegend leren! Laat je verrassen door een nieuwe kijk op bewegingsactiviteiten en  maak kennis met de praktische en direct toepasbare Toolkit die Mindsetmovers hiervoor ontwikkeld heeft. Laat je inspireren door de visie van Mindsetmovers en pas het direct toe in de klas of op jouw BSO groep. 

Mindsetmovers 
14:00 - 15:00
<p>Mindsetmovers </p>

Een andere kijk op bewegen en bewegingsactiviteiten. 

Mindsetmovers gelooft in bewegend leren! Laat je verrassen door een nieuwe kijk op bewegingsactiviteiten en  maak kennis met de praktische en direct toepasbare Toolkit die Mindsetmovers hiervoor ontwikkeld heeft. Laat je inspireren door de visie van Mindsetmovers en pas het direct toe in de klas of op jouw BSO groep. 

Workshop Beeldend:  ‘Light Graffiti’ 
11:30 - 12:30
<p>Workshop Beeldend:  ‘Light Graffiti’ </p>

Light graffiti is Foto’s maken van bewegend licht.  De workshop start met een korte introductie en instructie, daarna ga je onder begeleiding zelf de techniek uitproberen waarbij je wordt uitgedaagd om snelle beslissingen te maken, samen te werken en “outside the box” gaan denken. De workshop sluit af met een Light Graffiti groepsfoto.  * vanwege de donkere ruimte kom je als deelnemer niet herkenbaar in beeld. 

 

 Leren zichtbaar maken
13:00 - 14:00
<p>Leren zichtbaar maken</p>

Wat doet een leerkracht bij wie de leerlingen veel leren? 

Prof. John Hattie doet al geruime tijd onderzoek naar de effecten van verschillende interventies op het leren van leerlingen. Uit zijn onderzoek blijkt dat ongeveer 95% van wat leerkrachten doen een positief effect heeft op het leren van de kinderen, de overige 5% heeft geen of een negatief effect. Binnen die 95% is zijn interventies te vinden die zeer effectief zijn. Zijn doel is om iedereen die met leerlingen werkt bewust te maken van de impact van het eigen handelen, zodat steeds meer effectieve interventies worden gedaan. Wat doet een leerkracht bij wie de leerlingen veel leren?  En welke hardnekkige aannames leven er in scholen die weinig effect hebben op het leren van de kinderen, maar wel aantrekkelijk gevonden worden als oplossingen in het onderwijs? In een interactieve workshop nemen de deelnemers kennis van het gedachtengoed en onderzoek van John Hattie, waarbij de belangrijkste inzichten aan de orde zullen komen.

Leren zichtbaar maken 
14:15 - 15:15
<p>Leren zichtbaar maken</p>

Wat doet een leerkracht bij wie de leerlingen veel leren? 

Prof. John Hattie doet al geruime tijd onderzoek naar de effecten van verschillende interventies op het leren van leerlingen. Uit zijn onderzoek blijkt dat ongeveer 95% van wat leerkrachten doen een positief effect heeft op het leren van de kinderen, de overige 5% heeft geen of een negatief effect. Binnen die 95% is zijn interventies te vinden die zeer effectief zijn. Zijn doel is om iedereen die met leerlingen werkt bewust te maken van de impact van het eigen handelen, zodat steeds meer effectieve interventies worden gedaan. Wat doet een leerkracht bij wie de leerlingen veel leren?  En welke hardnekkige aannames leven er in scholen die weinig effect hebben op het leren van de kinderen, maar wel aantrekkelijk gevonden worden als oplossingen in het onderwijs? In een interactieve workshop nemen de deelnemers kennis van het gedachtengoed en onderzoek van John Hattie, waarbij de belangrijkste inzichten aan de orde zullen komen.

Workshop Theater: ‘ Scenes vanuit Je Smartphone ‘ 
11:30 - 12:30
<p>Workshop Theater: ‘ Scenes vanuit Je Smartphone ‘ </p>

Ontdek de veelzijdigheid van het  theatervak in deze theater improvisatie- workshop over en met je smartphone! 

App gesprekken en insta posts leveren boeiend spelmateriaal , en de smartphone als onderwerp kan dienen tot hilarische theaterscenes. 

Hoe? Dat ga je meemaken!  Vergeet je telefoon niet! 

Kleuteruniversiteit
13:00 - 14:00
<p>Kleuteruniversiteit</p>

De workshop zal zich richten op het volgende:

  • Wat is Kleuteruniversiteit
  • Wat doet Kleuteruniversiteit
  • Hoe werkt het in de praktijk
  • Voordelen voor leerkrachten

Kleuteruniversiteit
14:15 - 15:15
<p>Kleuteruniversiteit</p>

De workshop zal zich richten op het volgende:

  • Wat is Kleuteruniversiteit
  • Wat doet Kleuteruniversiteit
  • Hoe werkt het in de praktijk
  • Voordelen voor leerkrachten

Workshop Muziek: ‘ Future Sounds’ 
11:30 - 12:30
<p>Workshop Muziek: ‘ Future Sounds’ </p>

In deze workshop bouwen de deelnemers met gebruik van eigen stem en diverse beats een soundscape aan de hand van het thema toekomstgericht onderwijs. 

Workshopleider André Accord neemt zijn looper mee, en laat je hier op creatieve wijze mee kennismaken. In no time heb je samen een soundscape gemaakt die je op je telefoon af kunt spelen.  Een workshop vol verbinding creativiteit energie en fun! Zangervaring is niet nodig. 

Workshop Muziek: ‘ Future Sounds’ 
12:45 - 13:45
<p>Workshop Muziek: ‘ Future Sounds’ </p>

In deze workshop bouwen de deelnemers met gebruik van eigen stem en diverse beats een soundscape aan de hand van het thema toekomstgericht onderwijs. 

Workshopleider André Accord neemt zijn looper mee, en laat je hier op creatieve wijze mee kennismaken. In no time heb je samen een soundscape gemaakt die je op je telefoon af kunt spelen.  Een workshop vol verbinding creativiteit energie en fun! Zangervaring is niet nodig. 

Vroeg vreemde talen onderwijs 
12:45 - 13:45
<p>Vroeg vreemde talen onderwijs<</p>

Stap in de wereld met vvto Engels 

Eerder starten met Engels dan groep 7 is populair. Inmiddels bieden ruim 1.250 basisscholen Engels aan vanaf groep 1. Redenen om hiervoor te kiezen zijn bijvoorbeeld dat het kinderen een goede voorbereiding biedt op onze veranderende samenleving, maar ook omdat jonge kinderen een vreemde taal makkelijk oppikken. Op de basisschool wordt Engels daarom spelenderwijs aangeboden, waarbij de mondelinge communicatie en leerplezier centraal staan.

In deze presentatie hoor je wat vvto Engels precies inhoudt, wat de meerwaarde is voor je leerlingen, wat het (inter)nationale beleid is voor vvto en hoe je vvto kunt invoeren op school. Ook krijg je informatie over de randvoorwaarden, waar je nascholing kunt krijgen, lesmateriaal kunt vinden en subsidies kunt aanvragen.

Vroeg vreemde talen onderwijs 
14:00 - 15:00
<p>Vroeg vreemde talen onderwijs</p>

Stap in de wereld met vvto

Eerder starten met Engels dan groep 7 is populair. Inmiddels bieden ruim 1.250 basisscholen Engels aan vanaf groep 1. Redenen om hiervoor te kiezen zijn bijvoorbeeld dat het kinderen een goede voorbereiding biedt op onze veranderende samenleving, maar ook omdat jonge kinderen een vreemde taal makkelijk oppikken. Op de basisschool wordt Engels daarom spelenderwijs aangeboden, waarbij de mondelinge communicatie en leerplezier centraal staan.

In deze presentatie hoor je wat vvto Engels precies inhoudt, wat de meerwaarde is voor je leerlingen, wat het (inter)nationale beleid is voor vvto en hoe je vvto kunt invoeren op school. Ook krijg je informatie over de randvoorwaarden, waar je nascholing kunt krijgen, lesmateriaal kunt vinden en subsidies kunt aanvragen.

‘Verrijken in de basisschool met de Pittige Plus Torens – een kennismaking’
11:30 - 12:15
<p>‘Verrijken in de basisschool met de Pittige Plus Torens – een kennismaking’ <strong> </strong> </p>

  • Voor scholen die nog op zoek zijn naar een manier om hun meer- en hoogbegaafdenonderwijs vorm te geven. 
  • Wat zijn meer- en hoogbegaafde leerlingen en hoe signaleer je ze? 
  • Wat is leren-leren en hoe doe je dat? 
  • Wat zijn de Pittige Plus Torens en hoe werkt deze methode? 

Op welke manieren kun je de Pittige Plus Torens praktisch inzetten in de school?     

 ‘Verrijken in de basisschool met de Pittige Plus Torens – een kennismaking’     
12:30 - 13:15
<p>‘Verrijken in de basisschool met de Pittige Plus Torens – een kennismaking’  <strong> </strong>  </p>

  • Voor scholen die nog op zoek zijn naar een manier om hun meer- en hoogbegaafdenonderwijs vorm te geven. 
  • Wat zijn meer- en hoogbegaafde leerlingen en hoe signaleer je ze? 
  • Wat is leren-leren en hoe doe je dat? 
  • Wat zijn de Pittige Plus Torens en hoe werkt deze methode? 

Op welke manieren kun je de Pittige Plus Torens praktisch inzetten in de school?     

Differentiëren aan de bovenkant
13:30 - 14:15
<p>Differentiëren aan de bovenkant</p>
Verrijking en verbreding - bezigheidstherapie?

Je bent in je klas waarschijnlijk vaak druk met je basisgroep en met degenen die meer instructie- of verwerkingstijd nodig hebben. Maar hoe zit het met de leerlingen die makkelijk leren? Of met de leerlingen waarvan je vermoedt dat ze slim zijn, maar die op toetsen toch vaak gemiddeld of benedengemiddeld scoren? Wat moet je met deze groep? 

In deze workshop nemen Marjet Hesmerg (leerkracht HB-groep op De Zilvermeeuw) en Mirjam Berkhout (directeur van De Zilvermeeuw) je mee in de wereld van het differentiëren aan de bovenkant. We gaan in op materialen die je kunt gebruiken, op het soort doelen dat je kunt stellen, de vaardigheden die je als leerkracht nodig hebt en ook op de valkuilen die je tegenkomt. Aan het einde van de workshop heb je ideeën en inzichten opgedaan waarmee je in je groep aan de slag kunt. We zien je graag!

Differentiëren aan de bovenkant
14:30 - 15:15
<p>Differentiëren aan de bovenkant</p>
Verrijking en verbreding - bezigheidstherapie?

Je bent in je klas waarschijnlijk vaak druk met je basisgroep en met degenen die meer instructie- of verwerkingstijd nodig hebben. Maar hoe zit het met de leerlingen die makkelijk leren? Of met de leerlingen waarvan je vermoedt dat ze slim zijn, maar die op toetsen toch vaak gemiddeld of benedengemiddeld scoren? Wat moet je met deze groep? 

In deze workshop nemen Marjet Hesmerg (leerkracht HB-groep op De Zilvermeeuw) en Mirjam Berkhout (directeur van De Zilvermeeuw) je mee in de wereld van het differentiëren aan de bovenkant. We gaan in op materialen die je kunt gebruiken, op het soort doelen dat je kunt stellen, de vaardigheden die je als leerkracht nodig hebt en ook op de valkuilen die je tegenkomt. Aan het einde van de workshop heb je ideeën en inzichten opgedaan waarmee je in je groep aan de slag kunt. We zien je graag!

Differentiëren in taalonderwijs
11:15 - 12:15
<p>Differentiëren in taalonderwijs</p>

Wil je met kleine ingrepen grote effecten bereiken in het differentiëren in het talenonderwijs?

Tijdens deze workshop wordt eerst stil gestaan bij het differentiëren zelf. Wat doe je al? Wat is differentiëren en op welke manieren kun je dit doen in de groep. Daarna wordt kort verteld wat ERK is en hoe je dit kunt vertalen naar jouw onderwijs.

Vervolgens ervaren jullie een aantal werkvormen die naast je huidige (taal)methodes direct toepasbaar zijn in de klas. Het doen, inspireren en ervaren staan centraal.

Wees welkom! 

Mindset
12:45 - 13:45
<p>Mindset</p>

Wat is je drijfveer: wil je jezelf bewijzen, of wil je jezelf ontwikkelen? 

'In deze interactieve lezing laat Inge Corstiaans je kennis maken met de enorme impact van onze (vaak onbewuste) overtuigingen over onze mogelijkheden: zijn ze helpend of belemmeren ze je juist tijdens je leerproces?  

De mindsettheorie van prof. Carol Dweck vormt de basis van Inge’s werk als spreker, ontwikkelaar en innovator bij Platform Mindset. Dit platform wil een groeimindset voor elk kind (0-99 jaar) toegankelijker maken zodat er met meer plezier en betrokkenheid kan worden geleerd. Hiertoe biedt ze uitdagende producten, lezingen, trainingen, coaching, advies en begeleiding aan onderwijs. 

Zie www.platformmindset.nl voor meer informatie en handige downloads. Let’s Grow!' 

'Wat was jouw beste fout vandaag?’ 

Mindset
14:00 - 15:00
<p>Mindset</p>

Wat is je drijfveer: wil je jezelf bewijzen, of wil je jezelf ontwikkelen? 

'In deze interactieve lezing laat Inge Corstiaans je kennis maken met de enorme impact van onze (vaak onbewuste) overtuigingen over onze mogelijkheden: zijn ze helpend of belemmeren ze je juist tijdens je leerproces?  

De mindsettheorie van prof. Carol Dweck vormt de basis van Inge’s werk als spreker, ontwikkelaar en innovator bij Platform Mindset. Dit platform wil een groeimindset voor elk kind (0-99 jaar) toegankelijker maken zodat er met meer plezier en betrokkenheid kan worden geleerd. Hiertoe biedt ze uitdagende producten, lezingen, trainingen, coaching, advies en begeleiding aan onderwijs. 

Zie www.platformmindset.nl voor meer informatie en handige downloads. Let’s Grow!' 

'Wat was jouw beste fout vandaag?’ 

Kijken naar gedrag van ouders in lastige situaties
11:15 - 12:00
<p>Kijken naar gedrag van ouders in lastige situaties</p>

Hoe kijk ik naar gedrag van ouders in lastige situaties?

Contact met ouders loopt in de regel zonder problemen. Soms echter verloopt zo'n contact moeizaam of leidt dit tot conflict of klacht. Deze workshop laat je vanuit een "systemische" hoek kijken naar het gedrag van ouders en hoe hier effectief mee om te gaan. 

Kijken naar gedrag van ouders in lastige situaties
12:15 - 13:00
<p>Hoe kijk ik naar gedrag van ouders?</p>

Hoe kijk ik naar gedrag van ouders in lastige situaties?

Contact met ouders loopt in de regel zonder problemen. Soms echter verloopt zo'n contact moeizaam of leidt dit tot conflict of klacht. Deze workshop laat je vanuit een "systemische" hoek kijken naar het gedrag van ouders en hoe hier effectief mee om te gaan. 

Burn-out, werkdruk en overspannenheid
13:30 - 14:30
<p>Burn-out, werkdruk en overspannenheid</p>

Hoe voorkom je een burn-out?

In deze workshop ga je kijken naar het stellen van grenzen en hoe je dat kunt doen. Met de metafoor van het mixen van een giftige cocktail en een gezonde smoothie wordt de theorie besproken van oplopende spanning en welke elementen daarin zitten. Wat maakt nou een cocktail giftig en een smoothie gezond? Herken de signalen en leer hiermee om gaan.

Burn-out, werkdruk en overspannenheid
14:30 - 15:15
<p>Burn-out, werkdruk en overspannenheid</p>

Hoe voorkom je een burn-out?

In deze workshop ga je kijken naar het stellen van grenzen en hoe je dat kunt doen. Met de metafoor van het mixen van een giftige cocktail en een gezonde smoothie wordt de theorie besproken van oplopende spanning en welke elementen daarin zitten. Wat maakt nou een cocktail giftig en een smoothie gezond? Herken de signalen en leer hiermee om gaan.

NMX: Hoe passen we duurzaamheid in de dagelijkse praktijk?
11:15 - 12:00
<p>NMX: Hoe passen we duurzaamheid in de dagelijkse praktijk?</p>

Hoe passen we duurzaamheid in de dagelijkse praktijk?

Duurzaamheid, klimaatbewustzijn, energietransitie, klimaatadaptatie… allemaal woorden van deze tijd waarachter veel schuilgaat.

Bijna iedereen vindt dat we er aandacht aan moeten geven, juist als we met kinderen werken!

Het zijn immers de maatschappelijke opgaven van nu, die direct verband houden met hun toekomst!

Maar hoe doen we dat in de toch al zo overvolle praktijk van iedere dag?

Hoe geven we invulling aan duurzaamheid,  binnen het lespakket, in het schoolgebouw en op het plein en samen met de buurt?

En doen we eigenlijk al niet een heleboel en missen we een kapstok , een frame, waardoor we ook zien welke kansen er nog liggen?

NMX: Hoe passen we duurzaamheid in de dagelijkse praktijk?
12:15 - 13:00
<p>NMX: Hoe passen we duurzaamheid in de dagelijkse praktijk?</p>>

Hoe passen we duurzaamheid in de dagelijkse praktijk?

Duurzaamheid, klimaatbewustzijn, energietransitie, klimaatadaptatie… allemaal woorden van deze tijd waarachter veel schuilgaat.

Bijna iedereen vindt dat we er aandacht aan moeten geven, juist als we met kinderen werken!

Het zijn immers de maatschappelijke opgaven van nu, die direct verband houden met hun toekomst!

Maar hoe doen we dat in de toch al zo overvolle praktijk van iedere dag?

Hoe geven we invulling aan duurzaamheid,  binnen het lespakket, in het schoolgebouw en op het plein en samen met de buurt?

En doen we eigenlijk al niet een heleboel en missen we een kapstok , een frame, waardoor we ook zien welke kansen er nog liggen?

Konnect
13:15 - 14:15

Een pakket waarin administratie, planning en oudercommunicatie samen komen. Een praktische ouder app waarbij ouders in één oogopslag zien hoe de planning van hun kind op de opvang eruit ziet.

De app biedt nu ook mogelijkheden voor samenwerking met het onderwijs. Kom naar de interessante presentatie en blijf op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen Konnect.

Die voorbeelden:

  1. Voorbeeld 1
  2. En 2
  3. En ook nog drie

Konnect
14:15 - 15:15

Een pakket waarin administratie, planning en oudercommunicatie samen komen. Een praktische ouder app waarbij ouders in één oogopslag zien hoe de planning van hun kind op de opvang eruit ziet.

De app biedt nu ook mogelijkheden voor samenwerking met het onderwijs. Kom naar de interessante presentatie en blijf op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen Konnect.

Die voorbeelden:

  1. Voorbeeld 1
  2. En 2
  3. En ook nog drie

IKC-ontwikkeling 
11:15 - 12:15
<p>IKC-ontwikkeling</p>

Van school naar kindcentrum

Blosse biedt opvang en onderwijs van baby tot brugklasser. De stichting bestaat uit 27 kindcentra waarbij onderwijs en opvang volledig geïntegreerd zijn. Hoe werkt Blosse en hoe zijn de 27 kindcentra tot stand gekomen? Laat je meevoeren door deze inspirerende presentatie over een “good practice” van de ontwikkeling van Kindcentra!

IKC-ontwikkeling 
12:30 - 13:30
<p>IKC-ontwikkeling</p>

Van school naar kindcentrum

Blosse biedt opvang en onderwijs van baby tot brugklasser. De stichting bestaat uit 27 kindcentra waarbij onderwijs en opvang volledig geïntegreerd zijn. Hoe werkt Blosse en hoe zijn de 27 kindcentra tot stand gekomen? Laat je meevoeren door deze inspirerende presentatie over een “good practice” van de ontwikkeling van Kindcentra!

Differentiëren in taalonderwijs
14:00 - 15:00
<p>Differentiëren in taalonderwijs</p>

Wil je met kleine ingrepen grote effecten bereiken in het differentiëren in het talenonderwijs?

Tijdens deze workshop wordt eerst stil gestaan bij het differentiëren zelf. Wat doe je al? Wat is differentiëren en op welke manieren kun je dit doen in de groep. Daarna wordt kort verteld wat ERK is en hoe je dit kunt vertalen naar jouw onderwijs.

Vervolgens ervaren jullie een aantal werkvormen die naast je huidige (taal)methodes direct toepasbaar zijn in de klas. Het doen, inspireren en ervaren staan centraal.

Wees welkom! 

Onderbouwd
11:15 - 12:45
<p>Onderbouwd</p>

Hoe kan ik Arie de letterkanarie nog beter inzetten bij de thema’s?

Tijdens de laatste netwerkbijeenkomst voor Onderbouwdgebruikers is gesproken over het aankleden van alle poppen. Zo kunnen de thema’s nog beter beleefd worden. In deze workshop gaan jullie praktisch aan de slag om Arie de letterkanarie en alle andere poppen thematisch aan te kleden.

Google in de Cloud
13:15 - 14:00
<p>Google in de Cloud</p>

Wil je op een leuke en zinvolle manier invulling geven aan digitalisering in het onderwijs, dan heb je met Google de mooie gereedschappen om aan de slag te gaan. Leer hier meer over Google's cloudoplossing

Google in de Cloud
14:15 - 15:00
<p>Google in de Cloud</p>

Wil je op een leuke en zinvolle manier invulling geven aan digitalisering in het onderwijs, dan heb je met Google de mooie gereedschappen om aan de slag te gaan. Leer hier meer over Google's cloudoplossing

ABP: Hoe zit het met mijn pensioen?
11:15 - 12:15
<p>ABP: Hoe zit het met mijn pensioen?</p>

Hoe zit het met mijn pensioen?

Zo zit het met je pensioen! Het ABP komt met pensioenvoorlichter Frank Koeman. In een uur word je van alles uitgelegd over jouw pensioen. Na afloop is er gelegenheid tot het stellen van vragen.

ABP: Hoe zit het met mijn pensioen?
12:45 - 13:45
<p>ABP: Hoe zit het met mijn pensioen?</p>

Hoe zit het met mijn pensioen?

Zo zit het met je pensioen! Het ABP komt met pensioenvoorlichter Frank Koeman. In een uur word je van alles uitgelegd over jouw pensioen. Na afloop is er gelegenheid tot het stellen van vragen.

Inspiratiemarkt met Rolf, Heutink, NME en AVE IK engels/rekenen.
11:15 - 15:15
<p>Inspiratiemarkt met Rolf, Heutink, NME en AVE IK engels/rekenen.</p>

AVE.IK is uitgever van vernieuwende onderwijsmaterialen. Alle kinderen kunnen zelfstandig aan de slag, of ze nu 4 of 12 jaar zijn.

Exploring English: Een volledige lijn Engels voor alle kinderen van de basisschool. Materiaal om Engels te leren, te doen en te ervaren.

www.exploring-english.nl

Taal: doen! : Een verfrissend moderne taallijn voor kind en leerkracht. Kerngedachten: zelfstandigheid, differentiatie, taalplezier en leren door doen

www.taaldoen.nl

Ik wil rekenen: Een eigentijds materiaal, dat is Ik wil rekenen. Werkend met kinddoelen. Volop aandacht voor begrijpen, rekentaal, automatiseren en memoriseren zodat kinderen hun wiskundige geletterdheid kunnen ontwikkelen.

www.ikwilrekenen.nl

Stel je vraag:
11:15 - 15:15
<p>Stel je vraag:</p>

Wat als Passend Onderwijs spannend wordt?!

Coachende gesprekken.

Het Brugteam helpt je bij het zoeken naar mogelijkheden en stellen van grenzen.

Voorbeeldvragen (jouw suggesties vinden we prima):

Denk eens mee over......

Kun je me helpen met....

Hoe ga ik om met...

Wat kan ik doen als…..

Waar ligt mijn grens?

Oh help! Wat nu?

 

Ons College van bestuur bestaat uit Aukje Bergsma en Pieter Cornelissen. Zij zijn er voor jouw vragen. Bijvoorbeeld meer weten over het koersplan van Sopoh of de leidende principes?

Sensorische informatieverwerking en fijne motoriek
11:15 - 13:00
<p>Heb jij ook een kind in de klas die moeite heeft met schrijven of de aandacht- en concentratie?</p>

Sensorische informatieverwerking en fijne motoriek

Heb jij ook een kind in de klas die moeite heeft met schrijven of de aandacht- en concentratie? Kom dan even ervaren hoe dat is bij Door Ergotherapie! Daarnaast geven wij ook informatie over sensorische informatieverwerking en fijne motoriek.

Yoga
12:30 - 13:30
<p>Yoga</p>

De workshops zijn in de vorm van een wandeling waarbij het gaat om jou als deelnemer, maar ook hoe je dit kunt vertalen naar de kinderen (in de klas, of bso-groep).

Yoga
13:45 - 14:45
<p>Yoga</p>

De workshops zijn in de vorm van een wandeling waarbij het gaat om jou als deelnemer, maar ook hoe je dit kunt vertalen naar de kinderen (in de klas, of bso-groep).

Mindsetmovers 
11:00 - 12:00
<p>Mindsetmovers </p>

Een andere kijk op bewegen en bewegingsactiviteiten. 

Mindsetmovers gelooft in bewegend leren! Laat je verrassen door een nieuwe kijk op bewegingsactiviteiten en  maak kennis met de praktische en direct toepasbare Toolkit die Mindsetmovers hiervoor ontwikkeld heeft. Laat je inspireren door de visie van Mindsetmovers en pas het direct toe in de klas of op jouw BSO groep. 

Mindsetmovers 
11:00 - 12:00
<p>Mindsetmovers </p>

Een andere kijk op bewegen en bewegingsactiviteiten. 

Mindsetmovers gelooft in bewegend leren! Laat je verrassen door een nieuwe kijk op bewegingsactiviteiten en  maak kennis met de praktische en direct toepasbare Toolkit die Mindsetmovers hiervoor ontwikkeld heeft. Laat je inspireren door de visie van Mindsetmovers en pas het direct toe in de klas of op jouw BSO groep. 

IVN buitenles
11:00 - 12:00
<p>IVN buitenles</p>
{

Hoe gebruik je de natuur in je lespraktijk? 

Rennen, klauteren, spelen, ontdekken, vies worden: kinderen zijn gek op buitenspelen. 

Dat niet alleen buiten spélen, maar ook buiten léren positieve effecten heeft op kinderen wordt steeds duidelijker. Het is leuk en gezond tegelijkertijd. 

Een uitdagende buitenles stimuleert beweging, draagt bij aan onderwijsdoelen en zorgt ervoor dat kinderen zich beter kunnen concentreren in de klas. 

Tijdens deze workshop maak je kennis met de mogelijkheden die de buitenruimte biedt aan kinderen.  We verkennen hoe de buitenruimte en natuurlijke elementen een onderdeel kunnen vormen van je lespraktijk. 

IVN buitenles
11:00 - 12:00
<p>IVN buitenles</p>

Hoe gebruik je de natuur in je lespraktijk?

Rennen, klauteren, spelen, ontdekken, vies worden: kinderen zijn gek op buitenspelen. 

Dat niet alleen buiten spélen, maar ook buiten léren positieve effecten heeft op kinderen wordt steeds duidelijker. Het is leuk en gezond tegelijkertijd. 

Een uitdagende buitenles stimuleert beweging, draagt bij aan onderwijsdoelen en zorgt ervoor dat kinderen zich beter kunnen concentreren in de klas. 

Tijdens deze workshop maak je kennis met de mogelijkheden die de buitenruimte biedt aan kinderen.  We verkennen hoe de buitenruimte en natuurlijke elementen een onderdeel kunnen vormen van je lespraktijk. 

IVN buitenles
11:15 - 12:15
<p>IVN buitenles</p>

Hoe gebruik je de natuur in je lespraktijk?

Rennen, klauteren, spelen, ontdekken, vies worden: kinderen zijn gek op buitenspelen. 

Dat niet alleen buiten spélen, maar ook buiten léren positieve effecten heeft op kinderen wordt steeds duidelijker. Het is leuk en gezond tegelijkertijd. 

Een uitdagende buitenles stimuleert beweging, draagt bij aan onderwijsdoelen en zorgt ervoor dat kinderen zich beter kunnen concentreren in de klas. 

Tijdens deze workshop maak je kennis met de mogelijkheden die de buitenruimte biedt aan kinderen.  We verkennen hoe de buitenruimte en natuurlijke elementen een onderdeel kunnen vormen van je lespraktijk. 

IVN buitenles
13:00 - 14:00
<p>IVN buitenles</p>

Hoe gebruik je de natuur in je lespraktijk?

Rennen, klauteren, spelen, ontdekken, vies worden: kinderen zijn gek op buitenspelen. 

Dat niet alleen buiten spélen, maar ook buiten léren positieve effecten heeft op kinderen wordt steeds duidelijker. Het is leuk en gezond tegelijkertijd. 

Een uitdagende buitenles stimuleert beweging, draagt bij aan onderwijsdoelen en zorgt ervoor dat kinderen zich beter kunnen concentreren in de klas. 

Tijdens deze workshop maak je kennis met de mogelijkheden die de buitenruimte biedt aan kinderen.  We verkennen hoe de buitenruimte en natuurlijke elementen een onderdeel kunnen vormen van je lespraktijk. 

Rondleiding de Arendshoeve 
12:15 - 12:45
<p>Rondleiding de Arendshoeve </p>

Wat doet een groene omgeving met je? 

Deze dag bevinden we ons op een unieke locatie; De Arendshoeve - The Garden of Amsterdam. 

Je voelt je blij en je bent productiever wanneer je je in een groene omgeving bevindt. Planten zuiveren de lucht en ontstressen. Planten geven ook nog eens goede energie. 

Op De Arendshoeve - The Garden of Amsterdam doen we er alles aan om het milieu te sparen door maatschappelijk verantwoord te ondernemen. Zo zijn we zuinig met energie en water. Meer weten en zien? Eigenaar Jacob vertelt het jullie graag en kan jullie van alles laten zien!  

Rondleiding de Arendshoeve 
13:00 - 13:30
<p>Rondleiding de Arendshoeve </p>

Wat doet een groene omgeving met je? 

Deze dag bevinden we ons op een unieke locatie; De Arendshoeve - The Garden of Amsterdam. 

Je voelt je blij en je bent productiever wanneer je je in een groene omgeving bevindt. Planten zuiveren de lucht en ontstressen. Planten geven ook nog eens goede energie. 

Op De Arendshoeve - The Garden of Amsterdam doen we er alles aan om het milieu te sparen door maatschappelijk verantwoord te ondernemen. Zo zijn we zuinig met energie en water. Meer weten en zien? Eigenaar Jacob vertelt het jullie graag en kan jullie van alles laten zien!  

Sportieve workshop gericht op het bewegen met kinderen. 
12:45 - 13:45
<p>Smartgoals </p>
Aankondigingsvraag

Smartgoals zijn doeltjes die worden bestuurd door een mobiele app via Bluetooth of een afstandsbediening. Smartgoals zijn geschikt voor een veelvoud aan sportieve oefeningen en spelvormen met kinderen om lekker te bewegen. Eindeloos veel mogelijkheden voor een bewegingsactiviteit of sportles. Ontdek in deze actieve workshop hoe makkelijk de smartgoals te bedienen zijn en hoeveel mogelijkheden er zijn! 

 

Sportieve workshop gericht op het bewegen met kinderen. 
14:15 - 15:15
<p>Smartgoals </p>
Aankondigingsvraag

Smartgoals zijn doeltjes die worden bestuurd door een mobiele app via Bluetooth of een afstandsbediening. Smartgoals zijn geschikt voor een veelvoud aan sportieve oefeningen en spelvormen met kinderen om lekker te bewegen. Eindeloos veel mogelijkheden voor een bewegingsactiviteit of sportles. Ontdek in deze actieve workshop hoe makkelijk de smartgoals te bedienen zijn en hoeveel mogelijkheden er zijn! 

 

Future Festival
Grote podium (1)
Silo (2)
Kas (10)
Kas (11)
Kas (13)
Kas (18)
Kas (3)
Kas (4)
Kas (12)
Kas (8)
Kas (20)
Verzamelplek (23)

Funshops

Kas (3)
Kas (4)
Kas (5)
Kas (6)
Kas (8)
Kas (9)
Kas (10)
16:30
17:00
17:30
18:00
18:30
19:00
19:30
20:00
20:30
Pianobar
16:30 - 21:00
Pianobar

Genieten van muziek bij een lekker drankje?

The Piano Bar is een mobiele bar met live muziek. Terwijl je toegezongen wordt, wordt je drankje in het midden van de vleugel voor je klaar gemaakt.

Karaoke
16:30 - 21:00
Karaoke

Uit volle borst meezingen?

Met je collega’s even uit je dak gaan bij je favoriete nummers! Kiezen en meezingen!

Silent disco
16:30 - 21:00
Silent disco

Even een moment voor jezelf?

Een dans concept waarbij je met elk een draadloze koptelefoon kan meeluisteren en meedoen. Als je geen koptelefoon op hebt, zie je iedereen dansen en swingen en vaak ook gezellig meezingen en schreeuwen met de DJ of band.

Waarzegsters
16:30 - 21:00
Waarzegsters

Wat brengt de toekomst?

Laat je toekomst voorspellen door één van de waarzegsters.

Tarrotkaarten
16:30 - 21:00
Tarrotkaarten

Wat ligt er in het verschiet?

Wat zeggen de kaarten? Laat je kaart leggen en vind het uit!

Casinohoek
16:30 - 21:00
Casinohoek

Wat verdienen?

Beproef je geluk en win SOPOH munten! Waag een gokje!

Beautyhoek
16:30 - 21:00
Beautyhoek

Een wat uitgeblust gevoel?

Laat je lekker verwennen! De kapsters, nagelstylisten en visagisten laten je er op je mooist uitzien! En je krijgt nog iets mee voor thuis ook!