Webinars/podcasts/lezingen

Covid-19, de werkdruk en het goede gesprek

Voor: schoolleiders, HR-professionals en bestuurders

De huidige situatie rondom Covid-19 vraagt van alle medewerkers in het primair onderwijs ongekende flexibiliteit. Het roept vragen en zorgen op. Hoe ga je daarover met medewerkers in gesprek? Adviseurs uit onze regio geven speciaal voor schoolleiders, HR-professionals en bestuurders uit onze regio de komende tijd een online interactieve bijeenkomst hierover. Zo leert u snel om met medewerkers hier het goede gesprek over te voeren. En hoort u wat er bij anderen in uw regio speelt. U kunt zich hier aanmelden voor 19 april, 20 april of 19 mei​. Daar vindt u ook meer informatie over deze workshop.

 

Inzetbaarheidsgesprekken met het Huis van Werkvermogen

Voor: schoolleiders, HR-professionals en bestuurders

Hoe bespreek ik inzetbaarheid op een constructieve en veilige manier met mijn medewerker? Wat bepaalt nu of een medewerker duurzaam inzetbaar is en hoe bespreken we samen de balans die mijn medewerker ervaart? Wie heeft eigenlijk welke verantwoordelijkheid qua (duurzame) inzetbaarheid en hoe werkt eigenaarschap? Een laagdrempelige metafoor om met medewerkers hierover in gesprek te gaan, is het Huis van Werkvermogen. Tijdens de workshops voor onze regio gaan we daarover graag met in gesprek op 26 april of 20 mei. U kunt zich aanmelden voor deze workshop of meer informatie lezen via de link onder de datum. Voor beide workshops geldt dat we deze ook in-company kunnen geven

 

Webinar: de kracht van formatief werken

Shirley Clarke, de expert op feedback en formatief  toetsen

Datum donderdag 22 april 2021. Tijd 16.00 uur. Kosten:€30 (betaling via eigen school).

Formatief werken is zo krachtig, omdat het gericht is op successen en ontwikkelingen ten opzichte van eerder behaalde resultaten; kortom op de groei van een leerling. Formatief werken helpt leerlingen op weg naar regie over hun eigen leren, eigenaarschap. Shirley Clarke werkt hier al jaren aan met onderzoekteams op scholen in Engeland. Dat is de reden waarom haar werk zo praktisch is.

Zij is dé expert op het gebied van formatief werken, feedback, eigenaarschap en het betrekken van leerlingen. Shirley Clarke voorziet de theorie van aansprekende voorbeelden. Daarnaast schuwt ze niet leraren kritische vragen te stellen om ze zo te laten reflecteren op hun eigen handelen.

Meld je via deze pagina aan

 

 

Podcast over een Zweedse moeder en een Nederlandse vader die op zoek gaan naar een goede school voor hun kinderen en twijfelen tussen Nederlands en Zweeds onderwijs.

https://open.spotify.com/show/0k9KI5c7Pv8Ch65auDBxHd?si=gPVS_9B-RGmBpxjeYHhddw

 

Podcast: geweld hoort nergens thuis. Over projecten met dit onderwerp zoals wijkteams e.d

https://open.spotify.com/show/4BRJTteksOYHYaVGPA2EGy?si=CN9itILeSZqxCt8ir7YXuQ

 

Een podcast: In gesprek met de makers van de fenomenale serie ‘KLASSEN

https://open.spotify.com/episode/6SWfjdukoLQmRqxRpy66Nr

 

 

Vensters E-learning directie

https://www.vensters.nl/8-wekenactie

Binnen acht weken een goed gevulde schoolpagina en schoolgids via Vensters.

 

Podcastserie met ervaringsdeskundigen in de jeugdzorg die een verandering teweeg willen brengen.

In deze podcastserie ‘Transformers in de jeugdzorg’ gaat Wiebe van Steenis in gesprek met transformers: jongeren die de jeugdzorg zelf hebben meegemaakt en met hun ervaring een verandering teweeg willen brengen.

Link naar podcast serie

 

Heutink webinars op woensdag voor leerkrachten.

Heutink heeft voor komend schooljaar een divers en afwisselend programma samengesteld. Of je nu meer wilt weten over een nieuwe rekenmethode, je wilt verdiepen in de ontwikkelingsdoelen van een kleutermethode of meer wilt weten over de actualiteiten van het moment. Je komt het allemaal te weten tijdens de webinars. Doe je ook mee? Deelname is gratis!

Klik hier voor het programma

 

Podcast Marcel van Herpen:

Het mysterie van de goede leraar

Klik hier voor de podcast

 

Webinar Masterclass van Marcel van Herpen gemist?

“Weten wat je moet doen als je niet meer weet wat je moet doen”.

STUUR EEN MAIL NAAR hester.tibboel@sopoh.nl  VOOR HET ONTVANGEN VAN DE OPNAME (alleen voor intern gebruik SOPOH medewerkers!)

Iedere leraar kent dat gevoel dat het lekker loopt. De sfeer is goed. De kinderen reageren naar verwachting en de resultaten zijn op orde.

Maar iedere leraar kent ook de momenten waarin hij niet precies weet wat hij moet doen. Er kunnen zich zelfs situaties voordoen waarin je iets doet wat je liever niet had gedaan. Soms ben je gewoon de leraar die je liever niet zou zijn.

Misschien is wel de meest intrigerende vraag in het onderwijs: “Hoe weet je nou wat je moet doen als je niet weet wat je moet doen?” En! Er is een antwoord. Het is zelfs een eenvoudig antwoord. Maar om het eenvoudige antwoord te begrijpen, is bewustwording van de complexiteit voorwaardelijk.

 

Leadership4you

We zien de laatste maanden een aanzienlijke daling in de veerkracht van mensen. Leiders staan voor de grote opgave om de toekomst van hun organisaties vorm te geven, terwijl ze de onverwachte uitdagingen van de pandemie niet kunnen beheersen. Dit is dit het moment waarop veerkracht nodig is. Echter, veel van onze conventionele wijsheid helpt niet.

Uit onderzoek van duizenden leiders, ontdekten we vijf belangrijke acties die helpen bij het herstel van uw veerkracht.

In dit webinar gaat Margareth de Wit in op de wijze waarop we onze veerkracht kunnen vergroten. We krijgen antwoord op o.a. de volgende vragen:

  • Wat is veerkracht en waarom is het belangrijk voor mij?
  • Wat is de impact van veerkracht op mijn leiderschap?
  • Hoe veerkrachtig ben ik?
  • Wat zijn de gedragingen die mijn veerkracht kunnen ondersteunen?

Kijk hier het webinar:  Veerkracht