Webinars/podcasts/lezingen

Webinar: Oplossingsgerichte coachtechniek Septemberonderwijs

Wil jij graag meer coachtechnieken in zetten tijdens gesprekken met je leerlingen/studenten of collega’s? Vind jij het ook fijn om te kijken naar wat er al wel goed gaat en wil je in een korte tijd tot de kern kunnen komen met je gesprekspartner?

Meld je dan aan voor onze gratis Webinar Oplossingsgerichte coachtechniek: De Schaalvraag! In deze online workshop leer je hoe jij deze techniek zelf kunt toepassen in lessen en gesprekken.

Wanneer: woensdag 17 november om 19:00 uur
Waar: Online, je ontvangt een link na aanmelding.

Kosten: geen

 Hier aanmelden

 

Webinar: samenwerking met ouders

Expertisecentrum Kinderopvang pedagogische kwaliteit

Datum:18-11-2021

Tijd:  15:30-17:00

Kosten: gratis

Sluitingsdatum 11-11-2021 23:55

Hier aanmelden

 

Sterk Techniek & onderwijs Haarlemmermeer/Bollenstreek AR techniek app en trainingen voor leerkrachten

De afgelopen periode is binnen de regio hard gewerkt om een AR techniek app te ontwikkelen die leerkrachten en leerlingen van het po helpt bij het uitvoeren van technieklessen. Ook is online ondersteuning mogelijk. De app is nu helemaal live en scholen kunnen er gebruik van maken! De vmbo scholen benaderen zelf de scholen met dit aanvullende aanbod, maar het is ook mooi als po-scholen er aandacht aan zouden geven.

De aanmeld en downloadpagina

De brochure trainingen techniek

 

Doorloopjes

Je wilt het onderwijs verbeteren. Daar kunnen de Doorloopjes jou bij helpen! ‘Doorloopjes’ is gebaseerd op het beste onderzoek ter wereld. Het is inzichtelijk gemaakt, zodat het makkelijk toepasbaar is. Er zijn video’s van gemaakt door Nederlandse en Vlaamse leraren, waarna je direct aan de slag kan. Stichting leerKRACHT maakt het mogelijk dat dit gratis beschikbaar wordt gesteld aan alle leraren in Nederland.

WAT ZIJN DOORLOOPJES?

Hoe kan onderzoek naar onderwijs zo praktisch en aantrekkelijk mogelijk gepresenteerd worden, zodat leraren er echt wat aan hebben? Dat is de vraag waar de Britten Tom Sherrington & Oliver Caviglioli zich over hebben gebogen.  Tom is in Engeland een bekende onderwijsexpert die diverse boeken schreef, en Oliver is een illustrator die gespecialiseerd is in dubbel coderen. Hun antwoord: Doorloopjes.

Ieder Doorloopje bestaat uit een korte inleiding, en vijf stappen. En gaan over thema’s als gedrag & relatie, curriculumontwerp, uitleggen & voordoen, bevragen & feedback, oefenen & terughalen en modus-b-lesgeven. Iedere stap in het Doorloopje wordt ondersteund door een verhelderende illustratie.

Doorloopjes zijn razend populair en staan gebundeld in het boek Doorloopjes: een visuele ontwerpgids voor leraren. Op deze website zijn bijna alle Doorloopjes uit het boek te vinden.

Link naar website:  Doorloopjes

 

Onderwijs leiden met hart en ziel door Taco Visser

In deze podcast gaat Taco Visser in gesprek met experts over relevantie literatuur op het gebied van onderwijs- leiderschaps- of organisatieontwikkeling. Doel van de podcast is om leidinggevenden en leraren in PO, VO en MBO in korte tijd enkele kerninzichten mee te geven op het gebied van onderwijs-, leiderschaps- of organisatieontwikkeling. De interviewer is onderwijsadviseur, opleider van schoolleiders in PO en VO en leraar en leidinggevende met hart en ziel.De podcast is mede mogelijk gemaakt door het ATTC te Hilversum, een opleiding voor schoolleiders in het PO en VO.

Podcast Onderwijs leiden met hart en ziel Taco Visser

 

Hoe komt het dat zoveel Nederlandse kinderen minder goed kunnen lezen en schrijven?

https://tjipcast.nl/

In deze podcast gaat Tjip de Jong in gesprek met Sezgin Cihangir, directeur van het Nederlands Mathematisch Instituut en voorvechter van beter reken- en leesonderwijs op de basisschool. Sezgin schrijft regelmatig over de staat van het onderwijs in Nederland. Eén van de punten die Tjip opviel is zijn constatering dat ‘pure wiskunde’ en aandacht voor cijfers stilaan verdwijnen en vervangen worden door ingewikkelde en complexe talige opdrachten voor kinderen. Het lijkt er zelfs op dat we bepaalde aspecten van rekenen ouderwets zijn gaan vinden. Helaas met negatieve gevolgen: kinderen rekenen (en lezen) jarenlang op rij steeds een beetje minder. Hoe is deze neergaande trend te verklaren? En belangrijker: Hoe is het op te lossen en wat vraagt dat van ons als samenleving, school en maatschappij? In deze podcast staan de volgende vragen centraal:

  • Hoe is het gesteld met het rekenonderwijs in Nederland?
  • Waar liggen de grootste zorgen en problemen?
  • Wat zijn kansrijke oplossingen?
  • Welke inspanning is nodig voor leerkrachten en scholen?
  • Zijn de rekenprincipes van vroeger achterhaald en ouderwets?
  • Hoe kan je kinderen foutloos leren rekenen? Wat is hier voor nodig?
  • Het Nederlands Mathematisch Instituut is ook initiatiefnemer van foutloos rekenen, een organisatie dat kinderen helpt bij het leren rekenen. Wat doen jullie hier dat werkt?
  • Je noemde de organisatie foutloos rekenen ook wel eens gekscherend een ‘schadeherstelbedrijf‘. Is het niet tijd dat deze lesmethode meer aandacht krijgt in Nederland?

 

 

Podcast over een Zweedse moeder en een Nederlandse vader die op zoek gaan naar een goede school voor hun kinderen en twijfelen tussen Nederlands en Zweeds onderwijs.

https://open.spotify.com/show/0k9KI5c7Pv8Ch65auDBxHd?si=gPVS_9B-RGmBpxjeYHhddw

 

Podcast: geweld hoort nergens thuis. Over projecten met dit onderwerp zoals wijkteams e.d

https://open.spotify.com/show/4BRJTteksOYHYaVGPA2EGy?si=CN9itILeSZqxCt8ir7YXuQ

 

Een podcast: In gesprek met de makers van de fenomenale serie ‘KLASSEN

https://open.spotify.com/episode/6SWfjdukoLQmRqxRpy66Nr

 

 

Podcastserie met ervaringsdeskundigen in de jeugdzorg die een verandering teweeg willen brengen.

In deze podcastserie ‘Transformers in de jeugdzorg’ gaat Wiebe van Steenis in gesprek met transformers: jongeren die de jeugdzorg zelf hebben meegemaakt en met hun ervaring een verandering teweeg willen brengen.

Link naar podcast serie

 

Podcast Marcel van Herpen:

Het mysterie van de goede leraar

Klik hier voor de podcast

 

Leadership4you

We zien de laatste maanden een aanzienlijke daling in de veerkracht van mensen. Leiders staan voor de grote opgave om de toekomst van hun organisaties vorm te geven, terwijl ze de onverwachte uitdagingen van de pandemie niet kunnen beheersen. Dit is dit het moment waarop veerkracht nodig is. Echter, veel van onze conventionele wijsheid helpt niet.

Uit onderzoek van duizenden leiders, ontdekten we vijf belangrijke acties die helpen bij het herstel van uw veerkracht.

In dit webinar gaat Margareth de Wit in op de wijze waarop we onze veerkracht kunnen vergroten. We krijgen antwoord op o.a. de volgende vragen:

  • Wat is veerkracht en waarom is het belangrijk voor mij?
  • Wat is de impact van veerkracht op mijn leiderschap?
  • Hoe veerkrachtig ben ik?
  • Wat zijn de gedragingen die mijn veerkracht kunnen ondersteunen?

Kijk hier het webinar:  Veerkracht